realitybreakdown

Emelie här. Denna blogg startades för tre livstider sedan. Tonen svänger upp och ner och frekvensen på inlägg likaså. Följ med i mitt knasiga liv som hittills hunnit ta mig till många platser över världen. Vart jag hamnar härnäst? Vem vet?

Våga vilja vara

Publicerad 2016-10-04 22:00:39 i Allmänt,

Hur och när vet man egentligen om man är redo för något?
Byta jobb, flytta, skaffa familj, köpa egen bostad, ge sig in i ett nytt förhållande, lita på någon annan, gifta sig, resa ensam....
Det här är ju bara en kort lista på alla saker man kan tänkas möta genom livet. Val och vägskiljen där det handlar om om du själv är mogen och redo. Om du är villig att satsa med allt vad det innebär.
Jag må ha gjort min beskärda del av misstag och jag kan erkänna att jag många gånger faller åt det naiva hållet. Men något jag aldrig ångrat och står fast vid är det faktum att jag vågat.
Jag har satsat och jag har chansat. Ibland baserat på mindre underlag än vad som varit önskvärt. Men jag har gjort det. Lärorikt har det varit, ont har det gjort. Men jag ångrar det inte för en sekund. De enda saker jag ångrar är det jag inte gjort.

Nu är då frågan om jag fortfarande har kvar mitt mod. Om jag fortfarande vågar satsa. Om jag är redo.
Jadå, modet och viljan finns. Men redo är jag inte än.
Men då kommer således min följdfråga, hur vet man när man är redo?
I ärlighetens namn så tror jag inte att det finns något som garanterar att man är redo. Det finns ingen knapp som börjar lysa när det är "safe" att satsa. Det finns inga garantier och det finns inga genvägar.
Jag tror att livet handlar mer om att ta de chanser man får. Våga satsa, våga vinna, våga förlora.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela